سرخط خبرها

بررسی کوتاهی درباره برخی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی فیلم فجر امسال

  • کد خبر: ۲۰۵۳۶۹
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
بررسی کوتاهی درباره برخی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی فیلم فجر امسال
با نزدیک شدن به موسم برگزاری جشنوراه فیلم فجر، کم‌کم عناوین آثار راه‌یافته به جشنواره منتشر می‌شود.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز اسامی آثار راه‌یافته به چهل‌ودومین دوره جشنواره ملی فیلم فجر در کمتر از یک‌ماه مانده به آغاز برگزاری این رویداد، دیروز اعلام شد. براساس اعلام مجتبی امینی، دبیر این دوره، اعضای هیئت انتخاب متشکل از داریوش ارجمند و محمدحسین نیرومند، هنرمندان مشهدی، در کنارحسین زندباف، روح‌ا... سهرابی، محمدرضا عباسیان، احمد مرادپور و محمدحسین لطیفی، در حدود یک‌ماه ۱۰۶اثر رسیده به دبیرخانه را بازبینی و از میان آن‌ها ۲۲ اثر را برای حضور در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ اثر را برای حضور در بخش نگاه نو و ۴ اثر را برای حضور در بخش پویانمایی انتخاب کردند.

بهروز شعیبی و مرتضی علیزاده دو کارگردان مشهدی هستند که آثارشان به‌ترتیب به بخش سودای سیمرغ و نگاه نو راه پیدا کرده است. همچنین، مهران احمدی، هدایت هاشمی، جواد خواجوی و سینا مهراد، چهار بازیگر خراسانی هستند که در این رویداد حضور خواهند داشت. ما در گزارش پیش‌رو به برخی از مهم‌ترین آثار راه‌یافته به چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر نگاه انداخته‌ایم.

ششمین اثر سینمایی بهروز شعیبی

«آغوش باز»، ششمین ساخته بهروز شعیبی، سینماگر مشهدی، که پیش از این فیلم‌های «دهلیز»، «سیانور»، «دارکوب»، «روزبلوا» و «بدون قرار قبلی» را ساخته بود، در بخش سودای سیمرغ پذیرفته شده است. این فیلم فضای متفاوتی نسبت به دیگر آثار کارنامه این فیلم‌ساز دارد و فیلم‌نامه‌اش را مهرداد کوروش‌نیا و محمدسجاد نجفی به‌صورت مشترک نوشته‌اند. تهیه‌کنندگی «آغوش باز» را که در ابتدا «هم‌آهنگ» نام داشت.

علی سرتیپی، تهیه کننده آثاری، چون «ورود آقایان ممنوع»، «توکیو بدون توقف» و «پل چوبی» برعهده دارد. این اولین همکاری شعیبی و سرتیپی محسوب می‌شود. در این فیلم جواد خواجوی، بازیگر مطرح مشهدی در کنار مهدی هاشمی، حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، احترام برومند و حسن معجونی به ایفای نقش می‌پردازد.

سینا مهراد در «دو روز دیرتر»

«دو روز دیرتر» تازه‌ترین ساخته سینمایی اصغر نعیمی، در بخش سودای سیمرغ با دیگر آثار به رقابت خواهد پرداخت. این فیلم با محوریت موضوع فرزندآوری و ازدیاد جمعیت تولید شده و داستانش درباره زوجی جوان به‌نام‌های «سهیل» و «مریم» است که سودای مهاجرت دارند. پردیس احمدیه نقش «مریم» و سینا مهراد هنرمند مشهدی، نقش «سهیل» را در فیلم «دو روز دیرتر» ایفا کرده‌اند.

فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، سیدجواد یحیوی، سیاوش چراغی‌پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد هم در کنار آن‌ها ایفاگر دیگر نقش‌های فیلم هستند. بنیاد فرهنگی روایت فتح سرمایه‌گذار اصلی فیلم‌سینمایی «دور روز دیرتر» است که در تولید این فیلم با بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه بهمن سبز وابسته به حوزه هنری مشارکت می‌کند.

حضور مهران احمدی در «آبی‌روشن»

فیلم‌سینمایی «آبی‌روشن» دومین تجربه کارگردانی بابک خواجه‌پاشا بعد از ساخت فیلم‌سینمایی «در آغوش درخت» محسوب می‌شود. خواجه‌پاشا که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی شده بود، اثر جدیدش را در شهر‌های خلخال، تالش، نیشابور، مشهد و تهران جلو دوربین برده است.

مهران احمدی هنرمند خراسانی، سارا حاتمی و مرتضی امینی‌تبار دو بازیگر جوان سریال «زخم‌کاری» و هنرمندان دیگری مانند مهران غفوریان، روح‌ا... زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد گروه بازیگران «آبی‌روشن» را تشکیل می‌دهند. این فیلم به‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین میری و نویسندگی امیر ابیلی و داوود گنجوی در بخش سودای سیمرغ حضور دارد.

اولین تجربه سینماگر مشهدی

«بی‌بدن» اولین ساخته مرتضی علیزاده، سینماگر مشهدی، به تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی در بخش نگاه‌نو چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد. فیلم‌نامه این درام جنایی را کاظم دانشی، کارگردان فیلم «علفزار»، برمبنای یکی از پرونده‌های جنجالی چند سال گذشته نوشته است. نوید پورفرج، الناز شاکردوست، بازیگران نقش‌های اصلی «بی‌بدن» هستند. پورفرج پیش از این با سه فیلم «زالاوا»، «مغز استخوان» و «مغز‌های کوچک زنگ‌زده» در جشنواره فجر حضور داشته که با هر سه این فیلم‌ها نامزد جایزه بهترین بازیگر این جشنواره شده است. شاکردوست نیز تجربه چهار نامزدی و کسب یک سیمرغ بلورین بازیگری برای بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» را در کارنامه دارد.

فیلمی با محوریت زندگی شهید شیرودی

«آسمان غرب» به‌نویسندگی و کارگردانی محمد عسکری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، از آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ با نگاهی متفاوت، رشادت و غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهیدعلی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش را در روز‌های آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.

این فیلم در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلم‌برداری شده است و در ساختش ارگان‌هایی مانند بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی سوره و ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش داشته‌اند. میلاد کی‌مرام که بیشتر مخاطبان سینما او را با ایفای نقش در فیلم‌های اجتماعی به‌یاد می‌آورند، ایفاگر نقش شهید شیرودی در این فیلم است. «آسمان غرب» دومین تجربه کارگردانی محمد عسکری پس از ساخت فیلم‌سینمایی «اتاقک گلی» است.

روایتی از رشادت‌های شهید زین‌الدین

فیلم‌سینمایی «مجنون» یکی از محصولات جدید سازمان هنری‌رسانه‌ای اوج است که در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ حضور خواهد داشت. این فیلم قرار است برشی از حماسه‌آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم‌آوران لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را روایت کند.

کارگردانی فیلم «مجنون» را مهدی شامحمدی برعهده دارد که از کارگردانان شناخته‌شده در سینمای مستند است و با این فیلم اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در کارنامه‌اش تجربه می‌کند. بازیگر نقش شهید مهدی زین‌الدین در این فیلم، سجاد بابایی است. او سال گذشته در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد شود.

«بهشت تبهکاران» با یک‌سال تأخیر در راه جشنواره

«بهشت تبهکاران» به‌کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی که به‌دلیل آماده‌نشدن نسخه نهایی‌اش، سال گذشته جزو فیلم‌های رزرو جشنواره فیلم فجر بود، امسال در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. در این فیلم بازه مهمی از تاریخ معاصر ایران روایت و به بخشی از وقایع ملی‌شدن صنعت نفت نیز پرداخته می‌شود.

جعفری‌جوزانی چندسال در انتظار ساخت این فیلم بود. «بهشت تبهکاران» نهمین فیلم بلند سینمایی مسعود جعفری‌جوزانی در مقام کارگردان است که از بازیگرانش می‌توان به رضا یزدانی، امیرحسین آرمان، لادن مستوفی، سحر جعفری‌جوزانی، پژمان بازغی و حمید گودرزی اشاره کرد.

فیلم عاشورایی جشنواره فجر

«شور عاشقی» به‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش یاری از معدود آثار تاریخی حاضر در ویترین بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر امسال است. یاری که ساخت مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» با موضوع تاریخ کربلا و پیاده‌روی اربعین را در کارنامه دارد، در اثر جدید سینمایی‌اش با بهره‌گیری از یک فیلم‌نامه دراماتیک، روایتی تفکربرانگیز از حرکت کاروان اهل‌بیت (ع) در مسیر کوفه را به تصویر می‌کشد. از بازیگران آن‌هم می‌توان به سیده‌شهره موسوی، مهدی زمین‌پرداز، پیام احمدی‌نیا، نادر فلاح.

علیرضا استادی و سیامک صفری اشاره کرد. این فیلم‌سینمایی عاشورایی محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد فارابی است.

فیلمی در ژانر ورزشی

فیلم‌سینمایی «پرویزخان» به‌نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی هم در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه‌نو حضور دارد. فیلمی که محصول سازمان هنری‌رسانه‌ای اوج است و تنها فیلم ورزشی چهل‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود. «پرویز‌خان» درباره پرویز دهداری، یکی از مربیان متفاوت و بزرگ تیم‌ملی فوتبال ایران است.

مربی بزرگی که تصمیماتش همواره برای فوتبال‌دوستان و البته بازیکنان این ورزش حیرت‌انگیز بوده است. سعید پورصمیمی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که در آثار به‌یادماندنی مانند «ناخدا خورشید»، «دلشدگان»، «نسل سوخته» و «عروس آتش» به ایفای نقش پرداخته است، نقش پرویز دهداری را در اولین تجربه کارگردانی علی ثقفی ایفا می‌کند.

پرستاره‌ترین فیلم جشنواره امسال

«صبحانه با زرافه‌ها» به‌کارگردانی سروش صحت و تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی که از حضور بازیگران مشهور زیادی بهره گرفته، قرار است در بخش سودای سیمرغ به نمایش دربیاید. در این فیلم بهرام رادان، هوتن شکیبا، پژمان جمشیدی، هادی حجازی‌فر و بیژن بنفشه‌خواه به ایفای نقش می‌پردازند؛ بازیگرانی که هرکدام برای موفقیت یک فیلم در گیشه کافی هستند.

«صبحانه با زرافه‌ها» دومین فیلم سروش صحت در مقام کارگردان پس از فیلم موفق «جهان با من برقص» محسوب می‌شود. او البته ساخت سریال‌هایی مانند «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟»، «ساختمان پزشکان» و «لیسانسه‌ها» را هم در کارنامه دارد. داستان آثار صحت همیشه در فضای خاصی روایت می‌شود؛ فضایی که پیش‌بینی می‌شود در فیلم جدید این کارگردان هم وجود داشته باشد.

اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی

«تمساح خونی» اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی، بازیگر مشهور سینمای ایران، در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ با دیگر آثار به رقابت خواهد پرداخت. عزتی جزو معدود بازیگران کشور است که هم در آثار کمدی و هم اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازد و در هر دو عرصه نیز موفق است؛ اما براساس اخباری که در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، اولین ساخته سینمایی او حال‌وهوای کمدی و اکشن دارد. عزتی خودش در «تمساح خونی» به ایفای نقش می‌پردازد و در کنارش سعید آقاخانی نیز هنرنمایی می‌کند. تهیه‌کنندگی این فیلم را کامران حجازی برعهده دارد که در فیلم «کت‌چرمی» و «مرد بازنده» با بازی جواد عزتی نیز تهیه‌کننده بوده است.

حضور علی نصیریان در «نوروز»

فیلم‌سینمایی «نوروز» به‌کارگردانی سهیل موفق، تهیه‌کنندگی محمدرضا نادری و نویسندگی حمزه صالحی که اثری در ژانر کودک و نوجوان است، با ۲۱ فیلم دیگر بخش سودای سیمرغ به رقابت خواهد پرداخت. این فیلم درباره نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی است و برگ برنده آن را می‌توان حضور

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران دانست. شبنم مقدمی نیز دیگر بازیگر این فیلم‌سینمایی است. در خلاصه داستان «نوروز» آمده است: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمونوروز در مسیر کلبه ننه‌سرما و جست‌وجوی حاجی‌فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود....»

حضور مهران مدیری در «تابستان همان سال»

«تابستان همان سال» به‌کارگردانی محمود کلاری، مدیر فیلم‌برداری باسابقه سینمای ایران که در کارنامه‌اش تجربه فعالیت در حدود هشتاد فیلم‌سینمایی را دارد، در بخش سودای سیمرغ نمایش داده خواهد شد. این فیلم سومین ساخته کلاری در مقام کارگردان محسوب می‌شود. البته او حدود ۲۳سال از حضور در این عرصه دور بوده است. در «تابستان همان سال» که پیش از این «آینه» نام داشت، مهران مدیری در نقش اصلی ظاهر شده است. همچنین، اخبار غیررسمی حاکی از حضور علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن‌پور و پژمان بازغی در این پروژه است.

«صبح اعدام» به‌کارگردانی بهروز افخمی

فیلم‌سینمایی «صبح اعدام» به‌کارگردانی بهروز افخمی و محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی، برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را روایت می‌کند که درپی قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به اعدام محکوم شده‌اند. داستان «صبح اعدام» از گزارش خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت اقتباس شده و بهروز افخمی پس از سال‌ها پژوهش، آن را به فیلم‌نامه تبدیل کرده است. «صبح اعدام» که به‌گفته مدیران سازمان سینمایی سوره جزو کم‌خرج‌ترین آثار تولیدشده امسال است، در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. در این اثر ارسطو خوش‌رزم در نقش اسماعیل رضایی و مسعود شریف در نقش طیب حاج‌رضایی بازی کرده‌اند.

روایتی از یک مراسم عروسی

«شه‌سوار» به‌کارگردانی حسین نمازی محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است. در این فیلم مهرداد صدیقیان و الناز حبیبی ایفای نقش می‌کنند و نام سایر بازیگران اصلی این فیلم‌سینمایی هنوز رسانه‌ای نشده است. نمازی که کارگردانی و نویسندگی «شه‌سوار» را برعهده دارد، پیش از این تجربه ساخت «شادروان» و «آپاندیس» را در کارنامه‌اش ثبت کرده است. براساس اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده است، داستان «شه‌سوار» در سه شبانه‌روز و در یک مراسم عروسی رخ می‌دهد. این فیلم از آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر امسال است.

«قلب رِقه» روایتی از محور مقاومت

فیلم‌سینمایی «قلب رِقه» به‌کارگردانی خیرا... تقیانی‌پور و به‌تهیه‌کنندگی سعید پروینی، درباره محور مقاومت و رویداد‌های منحصربه‌فردی است که در این عرصه اتفاق می‌افتد و همان‌طور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال گذشته سوریه و حضور داعش در این کشور متمرکز شده است.

شهرام حقیقت‌دوست، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا و هدایت هاشمی بازیگر خراسانی، ازجمله بازیگران اصلی فیلم‌سینمایی «قلب رِقه» هستند که اولین تجربه تقیانی‌پور در عرصه ساخت آثار سینمایی محسوب می‌شود. این فیلم هم از محصولات بنیاد سینمایی فارابی است که در همکاری با بنیاد رسانه‌ای بیان تولید شده است. «قلب رِقه» در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو حضور دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->